Viestinnän roolin tärkeys yritysmaailmassa nousee hyvin usein esille nykyaikana esimerkiksi työpaikkailmoituksia seuratessa. Hyvät viestintätaidot ovat korkealle arvostettuja työntekijän ominaisuuksia.

Mitä viestintätaidoilla sitten oikein tarkoitetaan? Ennen luentoa ajattelin sen lähinnä tarkoittavan viestintävälineiden käytön ja keskustelutaidon osaamista. Nyt luennon jälkeen asiaa pohdittuani näkisin, että viestinnän avulla työntekijä esimerkiksi antaa palautetta esimiehilleen ja muille työntekijöille, raportoi suoriutumisestaan, neuvoo ja ohjaa muita, jakaa uusia ajatuksia ja markkinoi yritystä. Hyvät viestintätaidot omaava henkilö saa helposti viestinsä ymmärretyksi ja ymmärtää muiden viestejä ja pystyy täten vuorovaikutteiseen kanssakäymiseen. Viestinnästä on siis moneksi! Yhtäkkiä onkin vaikea löytää toimintaa, jolla ei olisi mitään tekemistä viestinnän kanssa.

Viestinnällä on aina kohteensa, joka voidaan tiedostaa tai olla tiedostamatta. Yritysmaailmassa puhutaan sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä. Karkeasti voidaan kai sanoa, että viestit jotka pysyvät yrityksen omana tietona ovat sisäistä viestintää ja ulkopuolelle menevät viestit ovat ulkoista viestintää. Sisäisen viestinnän välineitä yrityksissä ovat esimerkiksi intranetit ja tietokoneiden erilaiset viestintäohjelmat kuten Lync. Hiljattain Joensuun metsäopiskelijoiden seminaarissa John Deeren metsäkonetehtaalla vierailtuamme meille esiteltiin mielenkiintoinen sisäisen viestinnän väline. Tehtaan jokaisella työpisteellä oli käytössä tietokone, jossa oli työpisteellä tarvittavat kokoamisohjeet ja jokainen työntekijä pystyy kirjoittamaan lisätietoja työstön kohteena olevalle koneen osalle. Esimerkiksi jos jonkin osan kiinnittämisessä on ollut hankaluutta, pystytään tästä ilmoittamaan seuraavalle työpisteelle, joka pystyy ottamaan asian huomioon myöhemmin. Ulkopuolista viestintää löytää puolestaan esimerkiksi yritysten internetsivuilta, mainoksista ja ilmoituksista.

Viestinnän johtamisessa on varmasti valtavan paljon haasteita varsinkin suurissa yrityksissä. On mietittävä kuinka viestintä toimii nopeasti, kitkattomasti ja viestit menevät oikeaan osoitteeseen. On mietittävä, kuinka pitää eri viestintäyleisöt ajan tasalla kuten esimerkiksi osakkaat ja työnhakijat. Tietotekniikan avulla on kuitenkin pystytty helpottamaan merkittävästi viestinnän nopeutta.

-Ville